Translate

tirsdag 1. juli 2014

Å hekle etter diagram - To crochet using a chart


Jeg startet en ALONG på Heklegruppa på Facebook.
ALONG = Noe man gjør sammen.
Dette diagrammet la jeg ut igår og spurte om noen ville være med.
Det var det, det ramla inn deltagere,
hvor de fleste ikke kunne lese diagram,
men den skrevne teksten i heklinga.

For meg er det mye lettere å følge et diagram,
også er det internasjonalt språk.
Veldig kjekt å kunne bruke oppskrifter fra hele verden.


Det jeg trodde skulle bli en brikke på ca 20 - 25 cm,
regnet ut ifra antall omganger, blei en blomst på ca 15 cm.

Jeg heklet i forskjellige farger for å kunne forklare det bedre.

Garn: Bomull sport fra Gjestal
Krok: Clover 3
Str: 15 cm

Blomst.
1.  10lm i ring, 16 fm om ringen. GUL
2.  1fm, picot, 1 fm. 8 x ut omg. GUL 
3.  1 fm, 3 lm, 1fm, 8 x ut omg. RØD
4.  1 fm, 5 halvstaver, 1 fm, alt dette i lm buen. 8 x ut omg. RØD
5.  1 fm i fm i omg 3. 4 lm. 8 x ut omg. LIME
6.  1 fm, 1 hst, 3 st, 1 hst, 1 fm. i lm buen. 8 x ut omg. LIME
7.  1 fm i fm i omg 5. 5 lm, 1 fm. 8 x ut omg. BRUN
8.  1 fm, 1 hst, 7 st, 1 hst, 1 fm i lm buen. 8 x ut omg. BRUN
9.  1 fm, 3 lm, picot, 2 lm, picot, 3 lm, 1 fm i fm i omg 9. 8 x ut omg. TURKIS
10.  Her har jeg endre et ting fra diagrammet.
        1fm, 4 lm, picot, 4 lm, 1fm i de to fm fra forrige omg og i den midterste st i omg 8, 
        4lm, picot, 4lm, 1 fm, 8 x ut omg. TURKIS.

Dette er mitt forsøk på å forklare det på skrevet heklespråk.

Kanskje dette er til hjelp for flere.
Art med ting man gjør ilag = ALONG


2 kommentarer:

  1. Er egentlig ikke så vanskelig med diagram, men noen følger vel oppskrifta lettere enn diagram. Man må jo ikke være redd for å prøve. Man lærer av feilene er min mening. Kjekt at så mange tok utfordringen da i gruppa..

    La meg til som følger her siden jeg er her titt og ofte..

    Ha en fin kveld..

    Varm hilsen fra Eva

    SvarSlett
  2. Takk :) Spurte på siden istad om hvem som faktisk hadde begynt, så får vi se da utover hva som blir lagt ut.
    Ikke alt er som det ser ut som i alle fall :)
    Ha en flott kveld

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.

Thank you for Reading my blog.